Wij gebruiken cookies om onze website en onze service te optimaliseren
Lees meer
Accepteren

Een lancering is niet veel werk…

Ontwerp
| Business
Niet? Hoor ik je denken. Nee, niet als jij een goede branding hebt én daarnaast ook nog eens hulp krijgt van een ontwerper!
Wat is lanceren?
Lanceren betekent dat je voor je nieuwe product of dienst zoveel mogelijk aandacht probeert te trekken. Hoe meer aandacht jij trekt, hoe meer potentiële klanten jouw nieuwe product of dienst zien.
De meeste ondernemers zien lanceren als heel veel werk…
En dat komt omdat ze het liefst alles zelf willen doen én steeds het wiel opnieuw willen uitvinden. Maar, wat nu als ik je zeg dat. het niet zo veel werk hoeft te zijn!
Een voorbeeld uit mijn branding studio
Afgelopen week werkte ik samen met @ankescakes.nl aan de lancering van haar Sinterklaas-recepten. Doordat ik eerder dit jaar al templates had gemaakt voor haar recepten én haar social media visuals ontwerp, lukte het Anke om zonder stress te lanceren. En dan ook nog eens helemaal passend bij haar visuele identiteit! Doordat we een goede strategische basis neergezet hebben bij het ontwikkelen van haar branding, hoeven we nu niet meer vanaf 0 te starten bij een lancering. » Haar verhaal staat. » Haar visuele identiteit staat. » Haar recepten-templates staan. » Haar social media visuals worden gemaakt…
blog foto
Een goede lancering
Natuurlijk ben ik geen marketeer, maar ik weet wel dat een paar stappen belangrijk zijn om een goede lancering te draaien.
01. Praat met je (potentiële) klanten!
Ga met jouw doelgroep in gesprek over je ideeën, peil hun interesse. Breng jouw enthousiasme over.
02. Zaaien, Zaaien, Zaaien.
Je zal eerst moeten zaaien, voordat je kan oogsten. Zorg dat je al een aantal weken van te voren, misschien zelfs maanden, wat zaadjes plant in het hoofd van jouw potentiële klant. Dit kan je doen via je social media óf bijvoorbeeld via je mailinglijst. Je wil dat mensen zich verheugen op jouw nieuwe product.
Dat is ook wat Sofie van Pressed with love and nature deed bij het lanceren van haar verjaardagskalender met geperste bloemen. Dit jaar, 2022, deelde ze elke maand één bloem die een plaats kreeg in die maand van de kalender. Door elke maand even een momentje voor de kalender te pakken, zorgde ze ervoor dat ze binnen een halve week al 80% van haar voorraad kwijt was in de pre-order! Sofie koos ervoor de social media posts en story’s voor deze lancering aan mij uit te besteden.
03. Maak een web-pagina voor je nieuwe product of dienst
Mensen willen informatie lezen. Ze kopen niet zo maar iets… Je moet jouw nieuwe product of dienst verkoopbaar maken. Al is het maar een simpele pagina (natuurlijk wel in je branding) met een korte beschrijving en een foto van jouw product. Zorg dat mensen zich op die pagina aan kunnen melden voor de wachtlijst. Hopla! Je hebt een maillijst. Daarnaast zorgt zo’n web-pagina er ook nog eens voor dat je vindbaar bent via bijvoorbeeld Google. Ben niet alleen zichtbaar op je socials, want als Mark ooit bedenkt Facebook en Instagram offline te halen, dan heb jij een probleem…
04. Voorbereiding is key!
Hoe makkelijker jouw klanten dadelijk het product of dienst kunnen kopen, hoe sneller ze dat gaan doen. Zorg dat ze online meteen kunnen betalen en dat je duidelijke informatie geeft over hoe het nu verder gaat.
05. Het is bijna zo ver!
Jouw potentiële klanten willen nog meer informatie. Zorg dat je op allerlei marketing-kanalen meer informatie geeft. Je kan opnieuw denken aan je socials, maar denk ook aan je mailinglijst, je podcast, het geven van een webinar óf zelfs het versturen van post naar potentiële klanten. Belangrijk! Zorg dat je altijd jouw branding doortrekt in al deze uitingen! Bij punt 7 leg ik je uit waarom…
06. Pre-order tijd!
Geef de mensen op jouw mailinglijst wat eerder de kans om jouw product of dienst te kopen. Je beloont hun inschrijving, door hen nét dat extraatje te geven. Heb je je product of dienst nog niet helemaal klaar? Dat is helemaal niet erg! Het is tenslotte een pre-order. En zo’n mail hoeft geen zwarte tekst op een witte achtergrond te zijn. Zorg ook dat die mail mee gaat in jouw visuele identiteit.
07. Ben zichtbaar!
Niets zo belangrijk als zichtbaarheid! Jouw potentiële klanten moeten minimaal 7 keer iets lezen of horen van jouw nieuwe product of dienst, voordat ze overgaan tot kopen. Nou… dat is niet helemaal waar. Want bij een ‘no-brainer-aanbod’ zoals dat van Anke, denk je echt niet 7 keer na voordat je die 6 euro uitgeeft. Het is al betaald, voordat je er over na gaat denken! En die 7 keer, dat kan over verschillende uitingen zijn. Als jij overal dezelfde branding doortrekt, in beeld én in tekst, behaal jij eerder die 7 keer. Want je bouwt herkenbaarheid op en valt op bij jouw potentiële klant!
Laat dan jouw strategische branding vormgeven. Ik kan je (samen met mijn team) helpen met het neerzetten van
een volledige full branding
een volledige branding of
een full branding mét een website
. Wil je het écht goed aanpakken? Kies dan voor het volledige pakket, een branding, website met teksten én passende fotografie met
The Full Story Branding
. Heb je al een branding en wil je alleen hulp bij het neerzetten van jouw nieuwe product of dienst! Dat kan natuurlijk ook. Ik help je graag bij het vormgeven van jouw social media door middel van
social media templates
of
de Social Content Boost abonnementen
. Maar natuurlijk ook bij het vormgeven van bijvoorbeeld jouw werkboeken, werkbladen of andere documenten. Of jouw product verpakkingen!
contact

Nieuwsgierig geworden?

Heb je zin om te starten aan jouw project?
Of heb je nog vragen?
Copyright 2017-2025 Valerie Maas, alle rechten voorbehouden.