Wij gebruiken cookies om onze website en onze service te optimaliseren
Lees meer
Accepteren

Hoe vind ik de huisstijl, kleuren en vormgeving die echt bij mij past?

Ontwerp
| Business
Ga je voor een strak ontwerp? Allemaal lichte kleuren? Of juist natuurlijk? Of wil je tóch die knal kleur met wat handgemaakte illustraties? Er komen heel wat keuzes kijken bij het laten maken van je branding.
Is dit herkenbaar?
» Je vind heel veel stijlen mooi. » Je twijfelt welke stijl het beste bij jou past. » Je switcht regelmatig van kleuren. Als ondernemer heb je waarschijnlijk honderden ideeën en dromen. Maar het lukt je niet een goede keuze te maken in jouw uitstraling. Waarom niet? Omdat je gaat voor een mooi plaatje. Het blijft hierdoor subjectief, want voor iedereen is ‘mooi’ iets anders.
Met alleen een mooi plaatje trek je niet jouw droomklant aan
Welke mensen wil jij aantrekken met jouw branding? Heb je daar al eens over nagedacht? Het is belangrijk dat jij als ondernemer weet wie je graag wil helpen met jouw product of dienst. Want laten we eerlijk zijn, jij moet je thuisvoelen in jouw merk, maar jouw doelgroep moet zich ook thuis voelen. Mijn grootste tip aan jou: Schrijf eens een brand persona. Wat een brand persona is?
Dat kan je lezen in mijn vorige blog.
Niet alleen een logo
Een sterk merk heeft toch een logo? Ja, dat klopt! Maar niet enkel en alleen een logo. Toen ik startte als ontwerper, kwamen er vaak startende ondernemers naar me toe voor een logo. Want zonder logo kan je niet starten met ondernemen toch? Als startende ondernemer hoef je er echt niet meteen voor te kiezen een logo te laten maken. Kies kleuren, twee of drie lettertypes en zet je bedrijfsnaam in dat lettertype. Dat is goed om te starten. Als jij dan na een aantal jaar ‘spelen’ in je bedrijf, perfect weet waar jij blij van wordt en wie jouw droomklanten zijn, dan is het een goed moment om te investeren in een branding. Dus niet enkel in een logo.
Onderzoek wie je bent, wat je doet, maar vooral waarom je doet wat je doet
Een branding is een huisstijl, gebaseerd op een branding strategie. Het gaat dus verder dan het mooie plaatje, het wordt gebaseerd op jouw verhaal en jouw doelgroep. In een branding strategie bekijk je onder andere jouw visie, jouw missie en jouw kernwaarden. Maar waarom doe je wat je doet? Dat is jouw purpose. Daarna is het interessant om dieper in te gaan op jouw doelgroep, wie is jouw ideale klant? Kijk dan eens naar je concurrentie, niet om ze na te apen, maar juist om te kijken hoe jij het anders kan doen! Jij hebt Unique Selling Points die alleen jij hebt en je concurrentie niet, ideaal om juist deze te benadrukken. Hoe spreek jij je klanten aan? Welke woorden gebruik jij? Welke woorden gebruiken zij? Welke Tone of Voice gebruik je? Het is belangrijk om te kijken naar je ‘messaging’. En als laatste, koppelen we al het bovenstaande aan de visuele identiteit. Door te kijken welke kleuren passen bij jouw kernwaarden door middel van de kleurenpscyhologie. Hetzelfde doen we voor de lettertypes, want ook lettertypes zorgen voor een bepaald gevoel. Wil je meer lezen over wat een branding strategie inhoud?
Dat kan je hier doen.
Ready om aan de slag te gaan? Maak een moodboard
De meeste ontwerpers vinden het prettig als ze weten wat jou aanspreekt en wat niet. Natuurlijk ligt de basis van het ontwerp, de kleuren en lettertypes, ook in de branding strategie. Maar, het is wel prettig om visueel beeld te hebben voordat we starten met ontwerpen. Een moodboard is een verzameling van foto’s, kleuren, lettertypes, logo’s, drukwerk, websites, … Alles wat jou aanspreekt voor de visuele identiteit van jouw bedrijf. Jouw branding strategie in combinatie met een moodboard is de start voor jouw visuele identiteit, jouw huisstijl.
Wat kan ik voor je doen?
Als strategisch branding studio kan ik je helpen bij het neerzetten van jouw strategie,
je kan hier meer lezen over de branding strategie
. Maar wil je het écht goed aanpakken? Dan kan ik je ook (samen met mijn team) helpen met het neerzetten van
een volledige full branding
een volledige branding of
een full branding mét een website
. Of met het volledige pakket, een branding, website met teksten én passende fotografie met
The Full Story Branding
.
contact

Nieuwsgierig geworden?

Heb je zin om te starten aan jouw project?
Of heb je nog vragen?
Copyright 2017-2025 Valerie Maas, alle rechten voorbehouden.