Wij gebruiken cookies om onze website en onze service te optimaliseren
Lees meer
Accepteren

Ontwerpen met archetypes

Ontwerp
| Business
Een archetype is een manier om het karakter van een merk te omschrijven. Vanuit het archetype kun je als merk handelen, maar ook ontdekken wat de doelen, angsten, strategie en talenten zijn.
Wat is een archetype?
Archetypes zijn herkenbare typetjes of karakters die automatisch associaties triggeren. Karakters, in de vorm van personages, roepen namelijk bij iedereen ter wereld dezelfde gevoelens en gedachten patronen op. Hoofdpersonen uit films, series en boeken zijn vaak gebaseerd op archetypes. Je kent vast wel Ernie uit Sesamstraat. Je hebt gelijk een heel gevoel en beeld bij hem, toch? Een archetype is dus een universeel personage wat de verbeelding triggert.
Waarom zou ik een archetype inzetten?
En dat principe van herkenning is super handig om in te zetten in jouw merk. Hoe sterker we de persoonlijkheid van een merk neerzetten, hoe krachtiger we inspelen op verbeelding en herkenning van de doelgroep. Wij mensen zijn sociale wezens en snakken naar verbinding, daarom kiezen we graag voor merken die we kunnen herkennen én begrijpen. Waarmee we ons kunnen identificeren en die ergens voor staan. Dus door goed te bepalen welk archetype jouw merk is, leg je een stevige strategische basis voor een herkenbaar merk. *Een sterk merk is: herkenbaar, onderscheidend en consistent.* Je kan een archetype dus gebruiken als navigatie op al deze onderdelen.
De 12 archetypes
Met ruim 7,5 miljard mensen op de wereld kun je je inbeelden dat er ontzettend veel verschillende soorten mensen zijn. Iedereen heeft zijn of haar eigen karakter, eigenschappen, valkuilen en talenten. Dit geldt ook voor bedrijven. Door middel van het inzetten van een archetype kun je de identiteit van mensen en dus ook van bedrijven indelen. Welk archetype past het beste bij jouw merk? Er zijn twaalf archetypes, die verschillen op het gebied van stabiliteit, uitdaging, erbij horen en individualisme. Er zijn meerdere archetypes die bij een bedrijf passen, maar vaak springen er één of twee uit.
blog foto
De 12 archetypes zijn: De rebel, jester, lover, caregiver, everyman, optimist, ruler, sage, magician, hero, creator en explorer.
Dat klinkt interessant! Wat kan jij voor mij betekenen?
Om laagdrempelig kennis te maken met de archetypes heb ik een meditatie en mini-werkboek ontwikkeld, wat je via
deze link
kan aanschaffen voor maar 7 euro excl. btw. Daarnaast heb je de mogelijkheid om een
1:1 workshop te boeken
, waarin we ontdekken wie jouw archetype is, maar leuker: hoe je deze kan inzetten binnen jouw merk. Ook is de workshop ‘Werken met archetypes’ is een onderdeel van mijn Branding Strategie trajecten. Hierin kijken we wie jij bent, wat je doet, maar vooral waarom je dat doet. We bekijken wat jouw missie en visie is, wie je doelgroep en je concurrentie is. Allemaal om jouw merk herkenbaar, onderscheidend en consistent te maken. Meer dan een mooi plaatje. Je kan
hier
meer lezen over de branding strategie-trajecten.
contact

Nieuwsgierig geworden?

Heb je zin om te starten aan jouw project?
Of heb je nog vragen?
Copyright 2017-2025 Valerie Maas, alle rechten voorbehouden.